De ontsporing, het fiasco Fyra, botsende ego’s en verkeerde wissels

Recent las ik het boek “De ontsporing” van Marcel Silfout en Andries van den Berg. Het geeft een gekleurd beeld van de gebeurtenissen rondom de HSL-Zuid en de Fyra in de periode 1996 t/m 2013, waarbij een groot deel betrekking heeft op de politieke machtsstrijd.

Auteur: Anja van den Borne

Een belangrijke vraag die velen bezighoudt is: waar is het misgegaan? De auteurs komen met tien verkeerde wissels: daar waar het volgens hen is fout gegaan. Dat begint al in de jaren ’90 met de keuze voor het tracé HSL-Zuid, de keuze om wél aan te besteden (waarbij Kok zelf de knoop doorhakte) en de wijze waarop er uiteindelijk later wordt gekozen voor de opdrachtnemer AnsaldoBreda.

Na lezing van het boek bekruipt me het gevoel dat er sabotage in het spel is geweest. Hoe kan het anders zo zijn dat steeds de verkeerde keuzes zijn gemaakt? Zover zal het niet gaan vermoed ik, maar dat de politiek en de politieke voorkeur – in plaats van de voorkeur voor de beste oplossing tegen een redelijke prijs – de boventoon hebben gevoerd is wel duidelijk.

De parlementaire commissie die nu het Fyradossier onderzoekt, zal ongetwijfeld tot de conclusie komen dat er verkeerde wissels zijn genomen en dat deze wissels al in een ver verleden zijn genomen. Dat verkeerde beslissingen door de toenmalige politici zijn genomen zal naar mijn idee ook wel bevestigd worden tijdens de verhoren (tenzij de politici van toen de belangrijke informatie zijn vergeten). De relevante vraag is dan hoe die beslissingen destijds tot stand zijn gekomen en dus op basis van welke informatie een keuze is gemaakt? Daar ben ik wel benieuwd naar. Achteraf is het natuurlijk makkelijk praten.

Los van die verkeerde beslissingen in de politiek ter voorbereiding van de aanschaf, zal de uitwerking van de vraag richting de markt – en dus voorafgaand aan de opdrachtverlening aan AnsaldoBreda – vast en zeker aan de orde komen in het rapport van de commissie gelet op de gestelde vragen. De vraag die bij mij opkomt naar aanleiding van de Ontsporing is: waarom hebben de verantwoordelijke politici destijds – bij het opstellen en het uitwerken van de eisen en het selecteren van een partij – niet aan de handrem getrokken? Ik wacht op “De Ontknoping”!

Gerelateerde artikelen

Door Categorieën: Blog, VervoerDatum: 15 januari 20151,9 minuten leestijd

Deel dit bericht