Luchthaven Berlin Brandenburg en Imtech

Dachten we in Nederland al mislukte megaprojecten te hebben met grote kostenoverschrijingen zoals de Fyra en het project MaVa/A15. Onze oosterburen hebben al jarenlang te kampen met een dramatisch megaproject: de bouw van luchthaven Berlin Brandenburg.

Berlin Brandenburg is de nieuwe innovatieve luchthaven in Berlijn die drie bestaande luchthavens zal vervangen. Het is de bedoeling dat Berlin Brandenburg na de opening omstreeks 30 miljoen passagiers per jaar zal verwerken. De opening van de luchthaven was oorspronkelijk gepland in 2011. Anno 2015 is de luchthaven nog steeds niet in gebruik genomen. De planning is inmiddels zover opgeschoven dat de opening is gepland in 2017.

In 2004 werd uitgegaan van 1.7 mrd aan kosten. Verwacht wordt dat de kosten bij opening van de luchthaven zullen oplopen tot 5 mrd. Als Imtech Duitsland failliet gaat, dan zal dat naar waarschijnlijkheid ernstige vertraging voor Berlin Brandenburg tot gevolg hebben.

Het is onvoorstelbaar: de hypermoderne luchthaven inclusief infrastructuur is fysiek gereed. Alles is
aanwezig: de totale inrichting waaronder roltrappen, toiletten, wachtruimten, balies en informatieborden. Echter, kort voor de oplevering zijn er zeer ernstige problemen ontstaan in de technische installaties. Het veiligheidssysteem zorgt voor vele problemen. De afgelopen jaren is getracht om deze problemen binnen het megaproject te verhelpen. Imtech Duitsland zou bij het vlot trekken van het project – en dus de komende jaren – een spilfunctie hebben om de ernstige gebreken in de installaties te verhelpen.

Nu de Duitse dochter van Imtech vorige week haar faillissement heeft aangevraagd, is er voor de luchthaven grote onzekerheid of er volgens de nieuwste planning en dus in 2017 kan worden opgeleverd. Duidelijk is dat indien Imtech Duitsland failliet gaat, dit grote vertraging en veel schade tot gevolg heeft. Weer een grote domper voor de luchthaven, de Duitse politiek en de burgers. Al jarenlang is de grote chaos bij de bouw van de luchthaven in Berlijn het gesprek van de dag.

De Duitse curator is een onderzoek gestart en heeft medegedeeld dat alle bouwprojecten worden doorgezet. Een dergelijke mededeling is mijns inziens van weinig waarde. Zeker nu Imtech in Nederland (tijdelijk) volgens interne e-mails gestopt is met betalen. Logischerwijs zullen onderaannemers hun werkzaamheden staken.

Als Imtech Duitsland failliet gaat, dan heeft dat naar alle waarschijnlijkheid grote vertraging en hoge kosten tot gevolg. Van een bouwproject van deze omvang en complexiteit is het ondenkbaar dat de luchthaven binnen afzienbare termijn een nieuwe spilfiguur heeft gevonden. Als deze al gevonden wordt, dan zal dat leiden tot nog veel hogere kosten.

De komende dagen c.q. weken zal duidelijk worden welke kant het op gaat met Imtech Duitsland (en Imtech Nederland). Vraag is of er nog financiers zijn die brood zien in Imtech Duitsland of dat de luchthaven een oplossing kan bieden. Wordt vervolgd…

Meer informatie over (het aanbesteden van) complexe projecten? Klik hier

Gerelateerde artikelen

Door Categorieën: Aanbesteding, Bouw, Infra, Samenwerking & Contracten, Tech, Vastgoed, VeiligheidDatum: 10 augustus 20152,3 minuten leestijd

Deel dit bericht